mlarssonn.blogg.se

2015- året som gått

Publicerad 2016-01-02 12:53:00 i Året som gått,

Jag läser tillbaka 1 år i tiden och ser hur mycket som faktiskt hänt, även fast det trots allt känns som att det stått mestadels still på hästfronten. Det är faktiskt inte mycket som har ändrats förutom att Evita flyttade hem till sin ägare i mars. I början på året åkte jag även till Tyskland för att kolla på Holsteins hingstvisning i Neumünster, vi var även på studiebesök hos Rolf-Göran Bengtsson och jag fick med mig mycket nyttig kunskap hem, sen åkte jag på hingstvisning på Tullstorp i början av April och bestämde mig då för att ta Ampére till Disa, det kändes spännande och stort att äntligen stå där i startgropen igen. Maj kom och åtföljt av oflyt, som hängde med ända till oktober. Den där spännande och roliga tiden på seminstationen rann sakta ut när Disa gång på gång var tom & kom aldrig in i någon naturlig brunst.
Turmalin hos Roffe, hans namn hjälpte mig inte i år..

Ampére på hingstvisning
Dagen efter att jag kom hem från Falsterbo hittade jag Disa i hagen med sårskador som inte gick att förklara, det såg ut som ett rovdjur hade rivit henne. Juli bestod av klinikbesök och otaligt många veterinär samtal. Det var en jobbig period och jag trodde för ett tag att min fina häst skulle försvinna. Mot många odds och duktiga veterinärer läkte Disa fint men fick som en bestående påminnelse en tråkig reaktion i kotan i samma ben. Pengar som skulle gått till betäckningen fick täcka upp alla veterinärräkningar.. Vi gjorde ett sista seminförsök i början av Augusti men det tog sig inte. Som det sämsta avslutet förlorade min syster sin egna uppfödning i oktober och det fick många att tänka om, jag är tacksam varje dag jag får med mina älskade hästar.
Förutom alla tråkigheter med Disa erbjöd ändå sommaren många highlights, jag hade en fantastiskt fin 20 års dag med fina vänner, 2 riktigt roliga balvagnsfester som absolut toppar årets bästa händelser, jag visade mamma & pappas 3 års sto som fick 40 poäng & i september visade jag även deras 2 års hingst som blev godkänd i avel t.om 2017,i juni visade jag hästar på Paul Erik Lang's auktion och lärde mig även där massor, fick även visa 2 st föl på fölbedömningen på Grevagården, kul!
Det som kanske varit bäst under 2015 var att jag blev invald i SWB's ungdomsutskott och det känns verkligen som att jag har hamnat helt rätt. Vi är ett gäng drivna & glada ungdomar och jag är helt säker på att jag kommer knyta många fler viktiga kontakter här. 
Jag ser fram emot 2016 & hoppas att hästbiten blir lättare
och att det blir en bra avelssäsong.
Hoppas vi ses längst vägen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

SWB avel och vardagen på landet. En snutt av livet som 20 åring och företagare och en stor del av allt det andra som hör till hästar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela